Musiikkia treeneihin

2 marraskuun, 2019

Musiikin vaikutusta tehokkaaseen treeniin on tutkittu paljon ja tulokset puhuvat aina musiikin puolesta. Musiikilla on hyvä vaikutus moneen muuhunkin asiaan, niin miksei täten myös treenaamiseen. Monesti kuntosaleilla voikin kuulla musiikkia ja monet juoksijat laittavat kuulokkeet korvilleen lenkille lähtiessään. Musiikki voi todella auttaa keskittymään paremmin liikuntasuoritukseen ja tuoda paljon lisää tehokkuutta treeniin.

Tutkimuksissa on todettu, että erityisesti nopeatempoinen musiikki antaa ihmiselle lisää energiaa liikunnan suorittamiseen. Keho ikään kuin tiedostamattaan hakee rytmiä musiikista ja alkaa toimimaan sen rytmin mukaisesti. Siksi varsinkin musiikin nopea tempo ja luja ääni, voivat saada ihmisen parantamaan huomattavasti suoritustaan. Varsinkin jos korviin osuu tuttu ja muistoja tuova kappale, se saa entistä enemmän aivot aktivoitumaan ja vireystila pysyy korkealla.

Useimmiten ihminen ei edes itse huomaa mitä musiikki saa aikaan kesken treenin. Nopeatempoisen musiikin teho perustuu nimenomaan siihen, että se pitää tutkitusti yllä vireystilaa ja se saa meidät liikkumaan nopeammin, sillä kehomme alkaa automaattisesti liikkua musiikin tahdin mukaan. Esimerkiksi kävelylenkillä vauhtimme voi kasvaa nopeatempoisen musiikin vaikutuksesta.

Hidastempoinen musiikki sen sijaan auttaa keskittymään lajeihin, joissa vaaditaan rauhallisuutta ja keskittymistä. Moni urheilija käyttää myös itse valitsemaansa soittolistaa rauhoittamaan oman mielensä ja keskittymään suoritukseensa ennen treeniä tai kilpailua. Monella ryhmäliikuntatunnillakin voi huomata kuinka treenin päätteeksi venyttelyjen yhteydessä vaihdetaan hidastempoiseen musiikkiin, joka auttaa kehoa rauhoittumaan ja rentoutumaan treenin päätteeksi.

Jokainen valitsee itse itselleen parhaimman soittolistan. Vaikka puhutaankin nopeatempoisesta musiikista suorituksen parantamiseksi, eivät kaikki pidä samanlaisesta musiikista. Siinä missä toisella toimii klassinen, voi toinen valita soittolistaansa pelkkää heviä. Klassista ja heviäkin löytyy monina eri tempoina. Tärkeintä on, että treenaaja itse nauttii valitsemastaan musiikista.

Tutkimukset todistavat myös, että esimerkiksi juoksusuorituksen aikana nopeatempoinen musiikki auttaa jaksamaan paremmin ja sen tuloksena juoksulenkki voi kestää jopa 8 minuuttia kauemmin kuin jos sen juoksisi ilman musiikkia. Melko mielenkiintoinen asia, jota kannattaakin miettiä ensi kerralla lenkille lähdettäessä. Jos musiikki ei ole ennen ollut tapana treenin yhteydessä, kannattaa sitä ehdottomasti kokeilla ja todeta itse paranevatko suoritukset vai ei.

Musiikin teho treenissä

Musiikin teho treenissä

Mihin kaikkeen tämä musiikin teho sitten oikein perustuu? On muutama ihan perusjuttu, jotka on täysin tieteellä selitettävissä ja toiset asiat vain ovat luonnollinen osa ihmisen olemusta ja mieltymyksiä. Yksi asia mikä on kuitenkin täysin selvää, on se, että musiikilla on lukuisia hyviä vaikutuksia, ei vain treenatessa, vaan muutenkin koko elämää katsottaessa. Ja hei, kuka ei tykkäisi musiikin kuuntelusta?

Musiikki vie treenissä huomion muihin ajatuksiin kuin itse treeniin. Tämä käy varsin hyvin esimerkiksi juostessa, johon ei tekniikan puolesta tarvitse keskittyä. Musiikkia kuunnellessa ihminen ei välttämättä huomaa, kuinka väsynyt on liikunnasta ja täten se voi parantaa suoritustaan entisestään.

Lempibiisit ja erityisesti ne, mihin liittyy paljon hyviä muistoja saavat myös treenaajan hyvälle tuulelle. Iloisena treenatessa hyviä muistoja sisältäviä kappaleita kuunnellessa, huomio siirtyy taas muualle ja treeni tulee tehtyä tehokkaammin. Kuten edellisessäkin, myös tässä koko musiikin teho perustuu siihen, että se antaa muuta ajateltavaa kuin itse treenin.

Musiikki parantaa ihmisen mielialaa. Se tekee iloiseksi ja saa sisäisen olon tuntumaan paremmalta. Monet murheet ja huolet unohtuvat musiikin avulla ja treenaus sujuu tehokkaammin. Musiikki ja treeni toimivat yhdessä hyvänä parina. Ne kannattaakin aina yhdistää ja voi olla varma, että treenistä saadut tulokset tulevat paranemaan huomattavasti. Ota musiikki osaksi jokaista treeniä ja nauti liikunnasta vielä enemmän!

Filed in: Uutiset

About the Author:

Comments are closed.