Claude Debussy

21 huhtikuun, 2020

Achille Claude Debussy syntyi 1862 köyhään ranskalais- perheeseen, joka asui Saint-Germain-en-Layen kaupungissa, juuri Pariisin ulkopuolella. Perheessä oli viisi lasta, joista Claude oli vanhin. Perheensä sosiaalisen ja rahallisen statuksen vuoksi Debussyn lähtökohdat menestyksekkäälle elämälle eivät olleet ihanteelliset, mutta hän näytti kovaa vetovoimaa musiikkia kohtaan jo nuoresta iästä lähtien.

Claude Debussy
Claude Debussy

Hänen musikaaliset talenttinsa pianon soitossa huomattiin jo melko varhain ja 11-vuoden iässä hänet lähetettiin opiskelemaan musiikkia Pariisin konservatorioon, jossa hän vietti opiskellen seuraavat 11 vuotta. Konservatoriossa hänen luokkatoverinsa ja opettajansa tunnistivat Clauden talentin pianon soitossa, mutta pitivät hänen sävellyksiään hiukan outoina ja erikoisina aikaansa nähden. Tämä antoi Claudelle motivaatiota jatkaa sävellyksen parissa ja siitä tulikin hänelle todella olennainen osa hänen elämäänsä.

Elämä ja ura

22-vuoden iässä Debussy ilmoittautui Prix de Rome sävellyskilpailuun kappaleellaan L’Enfant prodigue (Tuhlaajapoika). Voitettuaan kilpailun, palkinto antoi Debussylle mahdollisuuden opiskella Italian pääkaupungissa, Roomassa kolme vuotta ranskalaisessa kaunotaiteiden akatemiassa (Académie de France à Rome). Opiskeluiden aikana Claude keskittyi tutkimaan saksalaisen säveltäjän Richard Wagnerin töitä. Wagnerin oopperamaisen vaikutuksen voi huomata monessa Debussyn sävellyksissä myös hänen uudemmissa teoksissaan. Vuonna 1887 Debussy palasi takaisin Pariisiin ja jatkoi säveltämistä myös ranskasta käsin. Pari vuotta myöhemmin Debussy osallistui kansainvälisille markkinoille, jotka järjestettiin Pariisissa. Tapahtumassa hän sai ensi kosketukset jaavalaiseen gamelan musiikkiin ja ihastui sen tyyliin täysin. Soittokellot ja gongit kiehtoivat Claudea ja hän sovelsikin osia gamela musiikista omiin sävellyksiinsä. Näitä voi kuulla erityisesti kappaleissa nimeltä Ariettes oubliées, String Quartet ja Prélude à l’après-midi d’un faune.

Claude meni naimisiin Marie-Rosalie Texierin kanssa 1800-luvun lopussa. Marie-Rosalie, tai ystävällisemmin Lilly, oli suosittu ja pidetty Clauden kaveripiirissä, mutta kotona avioelämä ei kotona kukoistanut niinkään hyvin. Vaikka muusikko sävelsi kohtalaisen paljon kappaleita, silti perheellä oli rahahuolia, miten elättää itsensä. Neljä vuotta myöhemmin, vuonna 1903, Claude tapasi pariisilaisen pankkiirin vaimon Emma Barcadin. Claude alkoi tapailemaan Emmaa ja jo pari vuotta myöhemmin pari oli eronnut edellisistä avioliitoistaan ja menivät naimisiin toistensa kanssa. Emman hyvän rahallisen tilanteen vuoksi Claudella ei ollut enää paljon huolia, miten elättää itsensä ja vaimonsa, joten hänellä jäi enemmän aikaa säveltämiseen. Uuden avioparin maineen myötä he joutuivatkin muuttamaan pakoon Englantiin ja asettuivat asumaan Lontooseen. Tänä aikakautena Claude saikin aikaiseksi enemmän sävellyksiä kuin koskaan ennen. Esimerkiksi legendaariset kappaleet La Mer, Iberia ja Children’s Corner Suite saivat alkunsa tällöin. Claude vietti myöhemmät vuotensa työskennellen musiikki kriitikkona, sekä esiintymällä kansainvälisesti. Bebussy menehtyi vain 55-vuoden iässä vuonna 1918 syöpään Pariisissa.

Elämä ja ura
Elämä ja ura

Debussyn vaikutus

Debussy sävelsi paljon eri sovelluksia orkestereille, mutta pianolle sävelletyt soolot ovat ne kappaleet, jotka nostavat hänet yli muiden. Claude sai myös valmiiksi yhden oopperan nimeltä Pelléas et Mélisande, joka toikin hänelle kansainvälistä kuuluisuutta. Tästä sävellyksestä onkin tehty esityksiä ympäri maailmaa, myös täällä meillä Suomessa. Hän oli aloittanut elämänsä aikana myös monia eri oopperoita, jotka jäivät kesken ja eivät ole ikinä virallisesti julkaistu hänen toimestaan.

Tänä päivänä Claude Debussy kantaa musiikin legendan nimeä ympäri maailmaa ja toimii inspiraationa monelle muusikolle. Niin klassisen musiikin säveltäjille, kuin myös monen muun musiikkilajin muusikoille. Häntä pidetään musiikillisen impressionismin isänä kansainvälisesti ja saikin kuulla siitä jo eläessään. Pianisti Stephen Hough onkin sanonut, että jazz-pianistin Bill Evansin kappaleissa voi selvästi kuulla vaikutteita erityisesti Reflets dans l’eau piano sävellyksestä. Monia Debussyn kappaleita, esimerkiksi Prélude à l’après-midi d’un faune, on kehuttu taivaisiin ja sanottu jopa täydellisiksi mestari teoksiksi.

Filed in: Uutiset

About the Author:

Comments are closed.