9 vaikuttavinta elokuvasäveltäjää – osa 1

heinäkuu 25, 2018

Jokainen elokuvasäveltäjä tuo lahjakkuutensa projektiin. He veistävät itselleen uran, jossa he (toivottavasti) saavat elantonsa musiikin luomisen taiteen ja käsityön kautta. Mutta jotkut jopa muuttavat tämän taiteen muotoa. Työuransa aikana säveltäjät saattavat tietämättään jättää pysyvän vaikutuksen alaan, joka ulottuu paljon pidemmälle kuin vain yksittäisiin faneihin. Alla olevaan luetteloon olen koonnut mielestäni vaikutusvaltaisimmista elokuvamusiikin säveltäjistä. Nämä eivät välttämättä ole kaikkien suosikkisäveltäjiä, mutta en usko, että heidän musiikkinsa korkeaa laatua voi kyseenalaistaa ja kaikkien näiden säveltäjien työ on muuttanut elokuvamusiikkimaailmaa.

9 vaikuttavinta elokuvasäveltäjää – osa 1

Bernard Herrmann

Hän on työskennellyt Hitchcockin kanssa, mutta tämän suhteen ulkopuolella Bennyn luonne on ehkä estänyt häntä saamasta joitakin korkeamman profiilin tehtäviä vuosien varrella. Mutta hän saapui Hollywoodiin vuonna 1941 Citizen Kanen kanssa. Hänen lyhyet rytmiset ja melodiset sävellykset ja satunnaiset instrumentaaliset yhdistelmät olivat useimpien elokuvasävellysten vastakohta. Herrmann osasi toki käyttää myös perinteisiä tekniikoita niin kuin muutkin säveltäjät mutta Herrmannin erottuva ääni säilyy kuitenkin vielä nykyisten tapojen joukossakin. Herrmannin ainutlaatuisella, synkällä tyylillä on ollut merkittävä vaikutus myöhempiin elokuvasäveltäjiin, ja monet kauhusävelet on Psychon innoittavia.

Alan Menken

Disneyn “ääni” asetettiin kiveen vuosikymmeniin ennen kuin Menken muutti elokuvamusiikin maailmaa Pienen merenneidon kanssa vuonna 1989. Tällaiset varhaiset Disney-edelläkävijät kuten Leigh Harline, Paul J. Smith, Oliver Wallace, Edward Plumb ja Frank Churchill, veistivät ainutlaatuisen animaatiosävellyksen tyylin, joka on rakennettu toisten säveltäjien kuten Carl Stallingin ja Scott Bradleyn tyyleistä, mutta kuulosti selvästi omilta. Yhdessä sanoittaja neron Howard Ashmanin kanssa Menken otti kuolevan genren – animaatioelokuvan – ja lisäsi joitakin Broadway razzamatazzia. Käyttäen Ashmanin älykästä sanapeliä ja Menkenin näennäisen vaivatonta melodian lahjaa, animaatioelokuvat sisälsivät kappaleita, jotka olivat Broadwayn arvoisia. Muiden suurten studioiden animaatiot yrittivät kopioida Menken -kaavaa, yleensä huonommilla tuloksilla. Myöhemmät maailmanlaajuiset menestykset Disney Theatricalin live-tuotannot ovat suora seuraus Menkenin vaikutuksesta.

Ennio Morricone

Morriconen vaikutus kansainväliseen elokuvateatteriin jatkuu nykyäänkin tuottavimpana elokuvantekijänä. Hänen ainutlaatuinen äänensä Sergio Leonen länsimaisille spagettilänkkäreissä on kopioitu, käytetty kunnianosoituksena ja parodioitu lähes 50 vuoden ajan. Vaikka hänen vaikutuksensa amerikkalaiseen elokuvamusiikkiin on ollut vähäinen, kunnianosoitus / parodia -reitin ulkopuolella, Morricone on tehnyt enemmän italialaista elokuvaa ja kansainvälisen elokuvamusiikin nousua kuin luultavasti mikään muu säveltäjä. Ilman Morriconen ainutlaatuista ääntä en tiedä mitä Quentin Tarantino tekisi.

Alfred Newman

Alfred Newman ei välttämättä ole yhtä helposti vihellettävissä kuin Max Steiner eikä hänellä ole yhtä tunnistettavissa olevaa tyyliä, kuin Bernard Herrmannilla, mutta Newmanin vaikutusvalta ylittää hänen arvokkaat sävellyslahjat. Yhdeksän Oscar palkinnon voittaja, joka on enemmän kuin kukaan muu säveltäjä, Newman oli varmasti arvostettu ja kunnioitettu hänen sävellyksistään hänen elinaikanaan. Podiumilla Newmanilla ei ollut yhtäläisyyttä, ja 20th Century Fox -orkesterin ääni on yhtä ainutlaatuinen ja erottuva kuin MGM: llä, Warner Brosilla tai muilla suurilla studioilla. Mutta Newmanin suurin vaikutus tuli Foxin musiikkiosaston johtajana. Newman vaali, mentoroi ja muovasi nuorten säveltäjien uraa, kuten Alex North, Jerry Goldsmith ja John Williams. Newmanin sävellykset ovat tärkeimpiä esimerkkejä Golden Age -elokuvamusiikista, erityisesti hänen erottuvassa jousi soundista, mutta hänen vaikutuksensa myöhempiin elokuvasäveltäjien sukupolviin voi tuntea yhä tänä päivänä.

Alex North

Alex North sisällytti jazzin dramaattiseen elokuvasäveleen ensimmäisenä elokuvaan A Streetcar Named Desire. Vielä tärkeämpää on, että hän toi tuoreen amerikkalaisen nykyisen äänen elokuvamusiikille, joka oli täysi vastakohta romanttiselle eurooppalaiselle musiikille, joka oli vallannut elokuvamusiikkimaailmaa kahden vuosikymmenen ajan. Northin purevat harmoniat ja usein ainutlaatuiset instrumentit loivat tietä aikakauden tulokkaille, kuten Leonard Rosenmanille ja André Previnille, ja avasi oven amerikkalaisten säveltäjien myöhemmän sukupolven kokeellisemmalle harmoniselle musiikille ja orkestroineille.

Alex North

Filed in: Uutiset

About the Author:

Comments are closed.