9 vaikuttavinta elokuvasäveltäjää – osa 2

elokuu 10, 2018

Elokuvamusiikki vaikuttaa meihin enemmän kuin uskommekaan, se nostattaa tunteitamme katsoessamme valkokankaalla rakastettujemme hahmojen kamppailuja ja parhaassa tapauksessa jää mieliimme ja sydämiimme loppuiäksemme. Kukapa ei osaisi hyräillä Home Alone -elokuvan tunnettua musiikkia tai Harry Potterista tuttua maagista säveltä tai osaisi imitoida Psychon jäätävää kauhu ääniefektejä? Alla jatkoa kaikkien aikojen vaikuttavimpien elokuvasäveltäjien listalle.

9 vaikuttavinta elokuvasäveltäjää – osa 2

David Raksin ja Elmer Bernstein

Okei, joten huijasin hieman ja yhdistin tähän kaksi säveltäjää. Raksinin tunnussävel LAURA: sta on ansaittu standardi, mutta hänen opinnot Arnold Schoenbergin kanssa antoivat hänen musiikille modernin kierteen ja mutkikkaan harmonisen kielen, jota ei voitu helposti kiinnittää Hollywood-ääneen. Lisäksi hänen poliittiset ongelmansa 1950-luvulla HUAC: lla merkitsivät hänet ulkopuoliseksi ja hän sai harvoin A-listan mahdollisuuksia, jotka hän olisi ansainnut. Bernstein, toisaalta, oli lopullinen elokuvamusiikin kameleontti, osaava missä tahansa tyylilajissa oli se sitten länkkäri, jazz, eeppinen, komedia tai draama. Raksin ja Bernstein luetellaan tässä listassa enemmänkin heidän pitkäaikaisista vaikutuksista opettajina eikä säveltäjinä. Kautta vuosikymmenien USC, Raksin ja Bernstein opetti säveltäjille elokuvasävellyksen taiteen, tekniikan ja käsityön, ja elokuvamusiikin historia o paljon rikkaampi siitä.

Max Steiner

Mikään lista vaikutusvaltaisimmista säveltäjistä ei olisi täydellinen ilman “elokuvamusiikin isää”, Max Steineria. Jos olet samaa mieltä, että King Kong on ensimmäinen moderni elokuvamusiikin
sävellys äänen aikakautena, silloin Maxin tekniikat ovat melko suuri jalanjälki, josta seuraavat sukupolvet ovat seuranneet ja jonka päälle ovat rakentaneet uutta. Hänen hurmaavat melodiset lahjansa ja hänen riippuvuus tunnistettaviin sävelmiin sallivat uuden äänen aikakauden yleisön samaistua nopeasti hahmoon, tunteisiin ja alueeseen.

John Williams

Jawsista Star Warsiin, Indiana Jonesiin ja Supermaniin, kukaan elokuvasäveltäjä ei ole yhtä tunnettu yleisölle. Hänen musiikistaan ​​on tullut osa popkulttuuria, lähes täyteen kyllästymiseen asti. Mutta ehkä Williamsin kestävin vaikutus elokuvamusiikkiin tulee hänen paikastaan ​​podiumilla Boston Pops Orchestran pääjohtajana. Kun Williams otti rakastetun Arthur Fiedlerin paikan vuonna 1980, hänellä oli jo kolme Oscaria vyönsä alla. Pops -konserteissa hän jatkoi Fiedlerin perintöä ja sisällytti ohjelmiin yhä enemmän elokuvamusiikkia (paljon kriitikoiden pilkaksi, joiden mielestä painopiste oli liian laajasti Williamsin omaa tuotosta). Yleisö altistui nyt henkilökohtaisesti ja television kautta enemmän elokuvamusiikille, kuin koskaan ennen. Williams alusti muille orkestereille ympäri maailmaa ohjelmoimaan ja omistamaan kokonaisia konsertteja elokuvamusiikille. Siitä syntyi live-to-picture -esitykset ja muita konsertteja, joita fanimme nyt usein pitävät itsestään selvinä. Kyllä, Williamsin musiikki tulee elämään pitkään sen jälkeenkin, kun useimmat meistä tätä lukevat ovat jo poissa. Elokuvamusiikin tuominen ihmismassoille on epäilemättä hänen tärkein panostuksensa elokuvamusiikin alalle.

Hans Zimmer

Kukaan elokuvasäveltäjä ei ole vaikuttanut suuremmin 21. vuosisadan elokuvamusiikkiin kuin Hans Zimmer. Zimmer kouluttaa Remote Control -yhtiönsä kautta monille tuleville säveltäjille elokuvamusiikin taidetta ja käsityötä. Kaikesta huolimatta on kiitettävä sitä, että tällainen yritys on olemassa. Kyllä, Zimmer & Co. näyttää saavan suuren osan suurten tuotantojen työt joka vuosi. Ja kyllä, monet ”kloonit” ovat ansainneet tämän pilkallisen lempinimen.

Hans Zimmer

Zimmer on kuitenkin luonut tyylin, joka vetoaa nykypäivän elokuvantekijöihin, tyylin, joka jatkuu lähitulevaisuudessa siihen asti, kunnes jotain muuta tulee sen paikalle. Zimmer on täällä pysyäkseen, oli se sitten hyvä tai huono uutinen, riippuen keneltä kysyy. Ja riippumatta siitä, kuinka paljon rakastat tai vihaat klooneja, kukaan ei kuulosta aivan Zimmeriltä. He ovat lähellä, mutta eivät aivan napissa.

Filed in: Uutiset

About the Author:

Comments are closed.